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Intuitiv abnehmen: Zurück zu natürlichem Essverhalten

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Christoph Klotter: Einführung Ernährungspsychologie, Uni-Taschenbücher 2017. ISBN 978-3-8252-4790-4. Blumfield, M. L., Bei, B., Zimberg, I. Z. & Cain, S. W. Dietary disinhibition mediates the relationship between poor sleep quality and body weight. Appetite 120, 602–608. https://doi.org/10.1016/j.appet.2017.10.022 (2018). Emdin, C. A. et al. Meta-analysis of anxiety as a risk factor for cardiovascular disease. Am. J. Cardiol. 118, 511–519. https://doi.org/10.1016/j.amjcard.2016.05.041 (2016). Lampert, T., Kroll, L., Müters, S. & Stolzenberg, H. Measurement of socioeconomic status in the German Health Interview and Examination Survey for Adults (DEGS1). Bundesgesund. Gesundh. Gesundh. 56, 631–636. https://doi.org/10.1007/s00103-012-1663-4 (2013). Bei so genannten „gezügelten Essern“ können Emotionen jedoch zu vermehrter Nahrungsaufnahme führen, weil sie die innere Kontrolle vorübergehend außer Kraft setzen. Das zeigte sich bei experimentellen Versuchen. Negative Emotionen reduzieren den Genuss beim Essen, während Freude ihn erhöht, da sie die Aufnahmebereitschaft für äußere Reize steigert. So genannte „Frustesser“ versuchen, ihre Emotionen mit Hilfe von Nahrung zu regulieren, vorzugsweise mit fettreichen oder süßen Nahrungsmitteln. Generell wird in der Fachliteratur ein Zusammenhang zwischen einem fehlgeleiteten Umgang mit negativen Emotionen und Stress und der Entstehung von Essstörungen angenommen. Es gibt dafür den Begriff emotional eating (emotionales Essen). [4]

Our results showed a positive association between anxiety and all three domains of eating behavior. After controlling for sociodemographic variables, smoking, physical activity, personality, and social support, anxiety remained significantly associated with both Disinhibition and Hunger, but not Cognitive Restraint.Duesseldorf Orthorexia Scale–Construction and Evaluation of a Questionnaire Measuring Orthorexic Eating Behavior We used the modified and extended German version of the three-factor-eating questionnaire (German: Fragebogen zum Essverhalten, FEV) to asses three factors of eating behavior 25, 32. The test is the German version of the Three-Factor-Eating-Questionnaire 19, measuring Cognitive Restraint (21 items), Disinhibition (16 items), and Hunger (14 items). Items are in the form of statements like “I eat small portions on purpose because I do not want to gain weight” (Cognitive Restraint), “When I am sad, I often eat too much” (Disinhibition), or “Because I am hungry all the time, it is hard for me to stop eating before the dish is empty.” (Hunger). Covariates

Gallant, A. R. et al. The three-factor eating questionnaire and BMI in adolescents: Results from the Québec family study. Br. J. Nutr. 104, 1074–1079. https://doi.org/10.1017/S0007114510001662 (2010). Barthels, F. & Pietrowsky, R. ( 2012). Orthorektisches Ernährungsverhalten–Nosologie und Prävalenz. Psychotherapie, Psychosomatik und Medizinische Psychologie, 62, 445 – 449. doi: 10.1055/s-0032-1312630 First citation in article Crossref, Google Scholar Institute of Social Medicine, Occupational Health and Public Health, University of Leipzig, Philipp-Rosenthal-Str. 55, Leipzig 04103, Germany; LIFE-Leipzig Research Center for Civilization Diseases, Universität Leipzig, Philipp-Rosenthal-Straße 27, Leipzig 04103, Germany.

Abstract

Alén, E. M. ( 2006). Perspectiva antropológica de un caso de ortorexia nerviosa. Cultura de los Cuidados, 20, 109 – 115. First citation in article Google Scholar Rosenbaum, D. L. & White, K. S. The relation of anxiety, depression, and stress to binge eating behavior. J. Health Psychol. 20, 887–898. https://doi.org/10.1177/1359105315580212 (2015).

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